Fotograf in Delta Dunarii

Previous
Next

Pentru o excursie de fotografie in Delta Dunarii e bine sa stiti cateva lucruri despre specificul acestei activitati. Aveti mai jos cateva idei din experienta mea, incepand cu 2004, in organizarea de ture de fotografie pe apa, in Delta Dunarii.

Barca

In primul rand, atunci cand va planificati o excursie de fotografie intr-o zona cu multa apa, asa cum este Delta Dunarii, trebuie sa stiti exact cu ce fel de barca veti merge.  Alegerea barcii este cheia succesului, a unor fotografii exceptionale sau banale, ratate.

In opinia mea, dupa ce am testat toate felurile de barci, de la caiac pana la vapor, cele mai bune barci pentru ture de fotografie sunt barcile deschise, cu bordajul cat mai jos, cat mai late, cu fundul plat si motor outboard. Cele mai putin recomandate sunt barcile mari, inalte si salupele.

O barca joasa (bordaj sub 50cm) va va oferi o perspectiva foarte naturala, foarte apropiata de planul pasarilor si animalelor aflate pe sol sau pe apa, adica in mediul lor natural. Fotografiile vor fi “ochi in ochi”, adica de la aceasi inaltime, dand un sentiment de egalitate si naturalete. O barca inalta (bordaj peste 70 cm), in care veti sta cocotati pe punte, intr-o pozitie de superioritate va va da ocazia sa fotografiati pasarile si animalele “din cap” adica de sus in jos, punandu-va intr-o postura de “privilegiat”. Cu cat distanta dintre fotograf si subiect scade senzatia de “groapa” se accentueaza. In general aceste barci cu punte (salupe) sunt dotate si cu copertine de soare ce va vor rapi farmecul observarii sau fotografierii pasarilor in zbor.

Latimea barcii asigura stabilitate. Nu este de dorit o barca ingusta ce se va balangani de pe un bord pe altul la cea mai mica miscare a fotografilor, la cel mai mic val. O latime sub 1,5m este de evitat.

Forma fundului este la fel de importanta. Un fund plat va asigura barcii o stabilitate marita, o carena adanca sau rotunda va “balangani” necontenit de pe o parte pe alta. O barca cu fund plat “calca” si mai putin in apa putand intra in Delta Dunarii in zonele mlastinoase, cu apa mica, cele mai bogate in pasari. O barca deschisa, usoara va intra acolo unde cu salupa sau nava nici nu visezi sa intri.

Motorul outbord (in afara barcii), de cele mai multe ori de capacitate, marime, putere mai mic decat un inbord (in interiorul navei) dar, cel mai important, are vibratiile mult mai reduse, influenta asupra barcii este mult mai mica. Intr-o barca cu motor outboard, cu vibratii foarte reduse, poti face fotografii din mers sau cu motorul scos din viteza. Intr-o nava cu motor inbord vibratiile motorului se vor simti mult mai puternic si va vor afecta destul de tare (de)focusarea subiectelor.

Procentul de fotografii reusite este cu mult mai mare intr-o barca deschisa fata de o salupa.

In barca

Pentru o mai buna stabilitate trebuie sa stiti ca cel mai stabil loc intr-o barca este in spate (pupa), langa motor. Punctul cel mai inalt de balans este in fata barcii (prova), deci pentru a avea un punct stabil incercati sa stati cat mai aproape de motor.

Intr-o barca in mers, chiar si la cea mai mica viteza exista riscul sa va stropiti lentila frontala, lucru ce va deteriora calitatea imaginilor capturate, pentru a evita acest lucru va recomand sa tineti camera cu obiectivul orientat in jos intotdeauna in timpul mersului. O ridicati doar pentru a fotografia si imediat o lasati in jos.

Un alt lucru periculos pentru echipament este sa lasati obiectivul descoperit, cu lentila frontala spre soare (nu uitati ca barca isi schimba in permanenta pozitia). Oricand se poate focaliza soarele prin lentila, in interiorul obiectivului sau a camerei si topiti echipamentul foto. Amintiti-va cum faceam focul cu lupa cand eram copii :-).

Ca ultim pont pentru protectia echipamentului ar trebui sa stiti ca pe apa nici o barca nu este absolut sigura. Oricand un val poate intra in barca, oricand poate incepe ploaia sau, cazul cel mai rau, o barca se poate rasturna/scufunda. Dupa ce am experimentat tot felul de genti si rucsaci impermeabili am ajuns la o solutie mai sigura si mai eficienta. O cutie de platic cu capac (o gasiti in Metro sub denumirea de cutie de haine), capacul se inchide cu 2 cleme si cu toate obiectivele si camera ramane suficient aer in interior pentru a pluti. Cutia am capitonat-o cu burete de izopren si i-am facut si 2 despartituri sa nu mi se ciocneasca lentilele intre ele. Am stat cu aceast cutie in ploaie torentiala timp de peste 2 ore, in timp ce rucsacii erau complet murati si curgea apa din ei, cutia mea nu avea absolut nimic. De mare eficienta a fost si izoprenul dublat de folie de aluminiu pe care l-am lipit pe exterior. Tinuta in soare, cutia se comporta ca o sera, temperatura in interior crestea ingrijorator de mult, trebuia tot timpul sa am grija sa mai deschid cutia cand era soare. Acum, cu stratul reflectorizant deasupra nu mai am nici o grija, in cel mai puternic soare camera si obiectivele sunt reci.

Comportament

Daca vreti sa fotografiati pasari sau animale nu faceti gesturi bruste, aparitia vietatilor poate fi surprinzatoare. Stapaniti-va tresaririle si fiti cat mai fluizi si zgarciti in miscare. O aruncare brusca a corpului si camerei inainte, cu mainile intinse va speria si cea mai curajoasa vietate si sunt convins ca nu vreti fotografii ale animalelor si pasarilor din spate.

Sa nu credeti ca va puteti apropia neauziti de pasari, pentru ele noi suntem ca niste elefanti zglobii. Nu mai vorbesc de un motor de barca, la deplasarea pe canalele Deltei sau de-a lungul unui mal de lac barca va fi perceputa de toate vietuitoarele cu mult inainte ca voi sa le puteti vedea. Faptul ca le si vedeti este doar o acceptare, o toleranta din partea lor, nu o dibacie a omului. Daca o pasare nu zboara la trecerea unei barci inseamna ca aceasta a acceptat prezenta barcii (si nu neaparat a omului). Aceasta acceptare este conditionata de cele mai multe ori de pastrarea directie de mers si a vitezei. Am vazut de multe ori pasari care se hraneau nestingherite de trecerea barcilor in viteza si isi luau imediat zborul cand reduceam viteza pentru a putea fotografia in voie. Lucrurile se schimba radical cand mergi tot timpul constant, cu o viteza mica si tragi (cu camera) din mers fara sa schimbi nimic din factorii de apropiere fata de pasare sau animal. Ai mult mai multe sanse sa reusesti o fotografie buna tragand cum poti din mers decat sa incerci sa reduci viteza sau sa opresti.

Fiecare animal sau pasare are o limita de distanta la care tolereaza prezenta omului, la unele specii aceasta distanta permite fotografierea la altele nu. Din incercari repetate veti descoperi aceasta distanta. Nu presati, nu incercati sa va apropiati peste aceasta limita, nu veti face decat sa speriati subiectul, sa-l indepartati, de multe ori peste limita la care va veti putea apropia din nou. Mai bine stati la limita distantei, si nu va miscati foarte mult, daca animalul va considera ca poate reduce distanta de toleranta se va apropia el, de multe ori exista si o curiozitate din partea acestora.

Daca sunteti in pozitia avantajoasa in care va bate vantul din spate si va impinge spre subiect puteti incerca sa opriti motorul, sa va lasati jos in barca si sa nu tineti deasupra bordului decat camera iar capul cat mai mascat in spatele camerei. Daca aveti si o ancora este excelent, tineti funia ancorei cu piciorul si o eliberati cand vreti sa va opriti. O apropiere cu viteza vantului va poate duce putin peste distanta maxima tolerata de pasari si va va permite o fotografiere dintr-o pozitie avantajoasa si cat de cat stabila. Evident ca toate pregatirile, funia ancorei, ridicarea motorului, camuflarea in barca vor fi facute la o distanta cat mai mare de subiect. 

Trepiedul este inutil in barca atata timp cat motorul este pornit, indiferent cat de mic si “linistit” este motorul. Vibratiile barcii se vor transmite prin trepied in camera si va vor scadea sansele unei fotografii sharp. Tragand din mana veti atenua vibratiile barcii cu corpul vostru.

Necesarul unui fotograf in Delta Dunarii

Fotografierea din barca, pe sau pe langa o apa nu-i totuna cu fotografierea de pe uscat. Pentru o buna siguranta, atat a voastra cat si a echipamentului dar si pentru a fi siguri ca aveti cele necesare la voi, pentru o sesiune reusita, v-am facut o lista cu ce ar trebui sa aveti la voi.

Trebuie sa stiti daca fotografiati de pe uscat sau din barca, ambele variante pot fi foarte productive daca ajungeti in locul potrivit. Apoi trebuie sa va hotarati daca vreti sa trageti din camuflaj sau nu. Daca da, din ce fel de camuflaj si il si punem pe lista:

1. Camuflajul 

In functie de distanta pe care trebuie sa-l carati in spate, trebuie sa luati in calcul si un mod de ambalare/transport.

Cat dureaza sesiunile de fotografie? Eu m-am obisnuit sa trag numai in orele de lumina buna, 4 ore dimineata si 4 ore seara insa am clienti care vor sa foloseasca la maxim timpul petrecut in Delta Dunarii si nu ies din camuflaj o zi intreaga. In cazul in care doriti sa faceti acest lucru mai punem pe lista:

2. Sticla cu apa – recomand folosirea unor sticle care nu pocnesc / fosnesc la deschidere si in nici un caz nu recomand bauturi carbogazoase, intotdeauna fasaie la deschidere si asta sigur nu reprezinta un avantaj cand doriti liniste deplina. Nu luati in ras sticla cu apa, este cumplit de chinuitor sa stai in Delta, in caldura, fara sa ai apa la tine. Sticla cu apa este obligatorie si daca nu fotografiati din camuflaj.

3. Mancare / gustari – la fel, fara ambalaje fosnitoare si preferabil cat mai putine, veti avea timp sa mancati in afara orelor de fotografiere.

4. Nu uitati de una dintre necesitatile de baza ale omului, toaleta. Fiti pregatiti cu ce aveti nevoie.

Daca aveti de gand sa folositi si un camuflaj plutitor nu uitati de:

5. Un saculet impermeabil pentru accesorii

6. Costum de neopren – este bun si vara, mai ales impotriva lipitorilor.

Daca trageti din barca, va va fi de mare folos un

7. Bean bag – nu neaparat cu fasole sau orez cum este clasic, chiar NU recomand graunte naturale, am vazut multe bean bag-uri explodate dupa o zi de balta, aici umiditatea este atat de mare incat boabele se umfla fara sa fie udate. Folositi in schimb granule de PVC. Mai nou am descoperit munitia de soft air, sunt mici bilute de plastic, perfecte pentru umplutura saculetului.

ATENTIE! Nu luati mana de pe camera atunci cand trageti de pe bean bag de pe marginea barcii. Indiferent cat de bine pare ca ati echilibrat intreg ansamblul, in barca exista intotdeauna miscari care pot dezechilibra totul si va treziti cu camera in apa (cei care au patit-o nu trebuie sa mai citeasca acest paragraf, stiu deja :-))

In camuflaj trebuie sa stati pe ceva.

8. Saltea daca trageti intins pe burta.

9. Scaun daca trageti din pozitia asezat.

Deja avem o lista serioasa si inca nu am ajuns la echipamentul foto :-).

Indiferent de modul de transport din Delta Dunarii, nu uitati ca veti fi pe apa sau foarte aproape de aceasta. Echipamentul foto este sensibil la udare si este bine sa-l protejati. In barca eu folosesc:

10. O cutie Pelican 1650, este impermeabila, rezistenta la socuri iar in unele cazuri este perfecta sa stau pe ea intr-un camuflaj improvizat in graba. Aici povestea este mai lunga si nu pot trece peste ea asa rapid.

Pelican 1650 este (dupa parerea mea) o cutie obligatorie pentru orice fotograf de wildlife. Pot sa-mi tin in ea obiectivul Nikon 600 / f/4, montat pe camera asa ca pot fi foarte rapid in pregatirea pentru sedinta foto sau daca pe drum apare ceva si trebuie sa scot repede camera si sa trag. Am tot timpul cu mine aceasta cutie si tin in ea TOT ce vreau. Am blitul, cortul si sina de macro, lucruri pe care de obicei le scot din rucsac, nu prea imi vine sa le car doar asa, ca sa fie acolo. Am bliturile normale, cu declansatoare, difuzoare si blende, sunt cazuri in care pot fi foarte utile si de obicei nu le aveam la mine cand plecat doar cu rucsacul. Mai am o multime de accesorii, filtre, obiective fixe, instrumentele de curatare a lentilelor si senzorului etc… si mai am loc :-). Cutia, cu tot ce este in ea cantareste vreo 40-50 kg, noroc ca este dotata cu roti si sistem de troller.

Nu va ganditi ca o sa ma vedeti vreodata cu aceasta cutie in spate. Nu, locul ei este in barca sau in masina. De acolo imi pun in rucsac ceea ce am nevoie in sesiunea imediata. O las fara grija in barca sau masina, legata cu un cablu zdravan si inchisa cu lacate, este destul de greu de spart.

In cazul in care sunt in barca si vad ca se porneste vreo furtuna sau ploaie torentiala, baga rapid totul din rucsac in cutie si stau linistit. Si daca se umple barca cu apa, cutia pluteste, este verificata.

11. Rucsacul cu care veniti in Delta Dunarii este iarasi foarte important. Acum sunt o multime de firme care produc rucsaci dedicati echipamentelor foto insa nu toate sunt chiar atat de waterproof cat se lasa sa se inteleaga din reclame. Am vazut de multe ori rucsaci cu prea multa apa in ei dupa o ploaie de intensitate si durata medie. Veriga slaba a fost de fiecare data fermoarul, chiar daca materialul din care erau facuti era impermeabil, fermoarul are o margine textila prin care intra apa. Putine modele au o folie de PVC peste fermoar pentru a le face (aproape) etanse. Alegeti rucsaci care au din fabrica si husa de ploaie, mai ajuta putin si aceasta insa nu va puteti baza numai pe acest sistem de rucsac + husa, mai ales in perioadele ploioase, de toamna pana vara.

12. Camera si obiectivul (obiectivele) – sa nu le uitati acasa, ca am mai vazut si asemenea cazuri :-). In Delta Dunarii aveti ocazia sa faceti fotografie de wildife, aveti nevoie de cel mai “lung” obiectiv pe care il aveti dar nu neglijati nici partea de peisaje sau macro. Sunt o multime de subiecte si este pacat sa nu le exploatati. Pentru wildlife, un obiectiv de minim 300 mm este OBLIGATORIU, cu o diafragma cat mai mare (4 sau, preferabil, 2,8). Daca va duceti spre plaja 500 – 600 mm este si mai bine, deja discutam de conditii excelente de fotografie. Am vazut unele recomandari de folosire a obiectivului 70-200 / 2,8 + TC X2. Mi se pare o mare greseala. Veti transforma un obiectiv excelent intr-un obiectiv mediocru de 140-400 cu f/5,6. Orice vi se va spune cu privire la calitatea imaginii, ca nu exista pierderi, verificati singuri. Pierderea de calitate este semnificativa la folosirea unui dublor si veti afla asta pe pielea si banii vostri, in conditii de lumina slaba in Delta Dunarii. Wildlife este un gen de fotografie ce nu permite abateri de la calitate. Ori iti aduci lucruri de calitate cu tine, ori vei plange in fata computerului dupa ce descarci fotografiile.

13. Teleconvertor – daca le aveti aduceti-le, daca nu aveti cumparti-va sau inchiriati. Sunt situatii in care sunt extrem de utile. Cele de 1,4X – 1,7X le folosesc frecvent iar cel de 2X numai in conditii de lumina foarte buna. Cel de 1,4X (sau 1,5X la Canon) este esential, o crestere a focalei cu 40-50% ajuta enorm in multe situatii.

14. Carduri de memorie – nu veniti in Delta Dunarii cu un singur card! Sunt atat de multe subiecte incat veti ramane foarte repede fara spatiu pe card. De asemenea, cardurile folosite in fotografia de wilddlife trebuie sa fie foarte rapide, adica sa aiba o viteza de scriere cat mai mare. Fotografierea in rafala este foarte frecventa si indiferent cat de mare este bufferul camerei voastre, tot veti avea intarzire datorata unei viteze mici de scriere pe card. Cautati cele mai rapide carduri pentru camera voastra, veti vedea ca merita. Nu uitati sa va aduceti si 2-3 carduri de rezerva, cat mai spatioase.

15. Baterii de rezerva. Evident ca in urma a ceea ce am scris mai sus, cu tragerile indelungi si intense, nici bateriile nu rezista prea mult. Asigurati-va ca aveti autonomie macar pentru o zi intreaga. Intr-o zi buna eu trag si peste 1000 de cadre dar am clienti care nu se lasa pana nu fac 4000-5000 de cadre pe zi (nu uitati ca trageti in special rafale). In perioadele reci este indicat sa aveti numarul obisnuit de baterii X 2. Adica dublu. Eu tin intotdeauna o baterie in manusa (asa m-am obisnuit) si sunt extrem de rapid in schimbarea unei baterii consumate. Iarna bateriile se descarca mult mai repede si puteti avea neplacuta surpriza sa va lase tocmai in fata subiectului cel mai dorit (ca asa de intampla de obicei). Daca aveti bateriile prin buzunare sau genti o sa va ia prea mult timp sa va scoateti manusile, sa descheiati haine sau genti, sa cautati baterii si sa le schimbati. Pierdeti timp pretios.

16. Trepiedul – este esential. Idiferent ca trageti din barca sau de pe uscat, vor exista situatii in care va va fi foarte util. Din barca nu poate fi folosit decat cu motorul oprit altfel va transfera toate vibratiile motorului barcii direct in camera. Chiar daca am bean bag si prefer sa trag de pe marginea barcii (cat mai aproape de suprafata apei) , tot folosesc de multe ori trepiedul doar pentru confortul de a lua mana de pe camera atunci cand nu trag.

17. Un blitz cu o lentila fresnel in fata (better beamer) va fi extrem de util insa nu trebuie sa abuzati de el, in multe situatii animalele salbatice se sperie de “laser”.

Cam acestea sunt de baza ca echipament foto. Evident ca puteti fi cat vreti de creativi si va puteti aduce tot ce va trece prin minte sau doriti sa incercati.

Pe langa echipamentele de fotografie, ar trebui sa va ganditi putin si la voi. Gasiti aici un post despre Necesar in Delta Dunarii. Pe langa acestea, vara, mai aveti nevoie de:

18. Solutii impotriva tantarilor. Din pacate orele bune de fotografie cam corespund cu cele preferate de tantari (or fi si ei fotografi?). Daca in loc sa va concentrati la subiecte incepeti sa va dati palme, nu faceti nici fotografii si mai speriati si pasarile. Folositi din abundenta solutii de indepartare a insectelor suparatoare. Eu mi-am inmuiat o bandana (buff) in solutie Autan si o pastrez intr-o cutiuta. Cand am nevoie o scot si o pun pe cap si gat, locurile preferate ale jivinelor sangeroase. De la transpiratie se reactiveaza solutia si chiar este eficienta.

Iar iarna sunt foarte utile:

19. Incalzitoare pentru maini – Sunt pliculete cu un amestec ce se incalzeste foarte tare cand se amesteca si le puteti tine in maini, in manusi sau in incaltaminte cat asteptati subiectele. Camera nu se manevreaza foarte bine cu degetele amortite de frig.

Iti place aceasta pagina? Distribui-o, sa afle si prietenii tai despre ea.

TOP