Fotografierea din barca

Fotografierea din barca

Publicat de: Iliuta Publicat la: 25.08.2016 Afisari: 1562

Pentru o excursie de fotografie in Delta Dunarii e bine sa stiti cateva lucruri despre specificul acestei activitati. Aveti mai jos cateva idei din experienta mea de 12 ani in organizarea de ture de fotografie pe apa, in Delta Dunarii.

Barca

In primul rand, atunci cand va planificati o excursie de fotografie intr-o zona cu multa apa, asa cum este Delta Dunarii, trebuie sa stiti exact cu ce fel de barca veti merge.  Alegerea barcii este cheia succesului, a unor fotografii exceptionale sau banale, ratate.

In opinia mea, dupa ce am testat toate felurile de barci, de la caiac pana la vapor, cele mai bune barci pentru ture de fotografie sunt barcile deschise, cu bordajul cat mai jos, cat mai late, cu fundul plat si motor outboard. Cele mai putin recomandate sunt barcile mari, inalte si salupele.

O barca joasa (bordaj sub 50cm) va va oferi o perspectiva foarte naturala, foarte apropiata de planul pasarilor si animalelor aflate pe sol sau pe apa, adica in mediul lor natural. Fotografiile vor fi "ochi in ochi", adica de la aceasi inaltime, dand un sentiment de egalitate si naturalete. O barca inalta (bordaj peste 70 cm), in care veti sta cocotati pe punte, intr-o pozitie de superioritate va va da ocazia sa fotografiati pasarile si animalele "din cap" adica de sus in jos, punandu-va intr-o postura de "privilegiat". Cu cat distanta dintre fotograf si subiect scade senzatia de "groapa" se accentueaza. In general aceste barci cu punte (salupe) sunt dotate si cu copertine de soare ce va vor rapi farmecul observarii sau fotografierii pasarilor in zbor.

Latimea barcii asigura stabilitate. Nu este de dorit o barca ingusta ce se va balangani de pe un bord pe altul la cea mai mica miscare a fotografilor, la cel mai mic val. O latime sub 1,5m este de evitat.

Forma fundului este la fel de importanta. Un fund plat va asigura barcii o stabilitate marita, o carena adanca sau rotunda va "balangani" necontenit de pe o parte pe alta. O barca cu fund plat "calca" si mai putin in apa putand intra in Delta Dunarii in zonele mlastinoase, cu apa mica, cele mai bogate in pasari. O barca deschisa, usoara va intra acolo unde cu salupa sau nava nici nu visezi sa intri.

Motorul outbord (in afara barcii), de cele mai multe ori de capacitate, marime, putere mai mic decat un inbord (in interiorul navei) dar, cel mai important, are vibratiile mult mai reduse, influenta asupra barcii este mult mai mica. Intr-o barca cu motor outboard, cu vibratii foarte reduse, poti face fotografii din mers sau cu motorul scos din viteza. Intr-o nava cu motor inbord vibratiile motorului se vor simti mult mai puternic si va vor afecta destul de tare (de)focusarea subiectelor.

Procentul de fotografii reusite este cu mult mai mare intr-o barca deschisa fata de o salupa.

In barca

Pentru o mai buna stabilitate trebuie sa stiti ca cel mai stabil loc intr-o barca este in spate (pupa), langa motor. Punctul cel mai inalt de balans este in fata barcii (prova), deci pentru a avea un punct stabil incercati sa stati cat mai aproape de motor.

Intr-o barca in mers, chiar si la cea mai mica viteza exista riscul sa va stropiti lentila frontala, lucru ce va deteriora calitatea imaginilor capturate, pentru a evita acest lucru va recomand sa tineti camera cu obiectivul orientat in jos intotdeauna in timpul mersului. O ridicati doar pentru a fotografia si imediat o lasati in jos.

Un alt lucru periculos pentru echipament este sa lasati obiectivul descoperit, cu lentila frontala spre soare (nu uitati ca barca isi schimba in permanenta pozitia). Oricand se poate focaliza soarele prin lentila, in interiorul obiectivului sau a cameri si topiti echipamentul foto. Amintiti-va cum faceam focul cu lupa cand eram copii :-).

Ca ultim pont pentru protectia echipamentului ar trebui sa stiti ca pe apa nici o barca nu este absolut sigura. Oricand un val poate intra in barca, oricand poate incepe ploaia sau, cazul cel mai rau, o barca se poate rasturna/scufunda. Dupa ce am experimentat tot felul de genti si rucsaci impermeabili am ajuns la o solutie mai sigura si mai eficienta. O cutie de platic cu capac (o gasiti in Metro sub denumirea de cutie de haine), capacul se inchide cu 2 cleme si cu toate obiectivele si camera ramane suficient aer in interior pentru a pluti. Cutia am capitonat-o cu burete de izopren si i-am facut si 2 despartituri sa nu mi se ciocneasca lentilele intre ele. Am stat cu aceast cutie in ploaie torentiala timp de peste 2 ore, in timp ce rucsacii erau complet murati si curgea apa din ei cutia mea nu avea absolut nimic. De mare eficienta a fost si izoprenul dublat de folie de aluminiu pe care l-am lipit pe exterior. Tinuta in soare, cutia se comporta ca o sera, temperatura in interior crestea ingrijorator de mult, trebuia tot timpul sa am grija sa mai deschid cutia cand era soare. Acum, cu stratul reflectorizant deasupra nu mai am nici o grija, in cel mai puternic soare camera si obiectivele sunt reci.

Comportament

Daca vreti sa fotografiati pasari sau animale nu faceti gesturi bruste, aparitia vietatilor poate fi surprinzatoare. Stapaniti-va tresaririle si fiti cat mai fluizi si zgarciti in miscare. O aruncare brusca a corpului si camerei inainte, cu mainile intinse va speria si cea mai curajoasa vietate si sunt convins ca nu vreti fotografii ale animalelor si pasarilor din spate.

Sa nu credeti ca va puteti apropia neauziti de pasari, pentru ele noi suntem ca niste elefanti zglobii. Nu mai vorbesc de un motor de barca, la deplasarea pe canalele Deltei sau de-a lungul unui mal de lac barca va fi perceputa de toate vietuitoarele cu mult inainte ca voi sa le puteti vedea. Faptul ca le si vedeti este doar o acceptare, o toleranta din partea lor, nu o dibacie a omului. Daca o pasare nu zboara la trecerea unei barci inseamna ca aceasta a acceptat prezenta barcii (si nu neaparat a omului). Aceasta acceptare este conditionata de cele mai multe ori de pastrarea directie de mers si a vitezei. Am vazut de multe ori pasari care se hraneau nestingherite de trecerea barcilor in viteza si isi luau imediat zborul cand reduceam viteza pentru a putea fotografia in voie. Lucrurile se schimba radical cand mergi tot timpul constant, cu o viteza mica si tragi (cu camera) din mers fara sa schimbi nimic din factorii de apropiere fata de pasare sau animal. Ai mult mai multe sanse sa reusesti o fotografie buna tragand cum poti din mers decat sa incerci sa reduci viteza sau sa opresti.

Fiecare animal sau pasare are o limita de distanta la care tolereaza prezenta omului, la unele specii aceasta distanta permite fotografierea la altele nu. Din incercari repetate veti descoperi aceasta distanta. Nu presati, nu incercati sa va apropiati peste aceasta limita, nu veti face decat sa speriati subiectul, sa-l indepartati, de multe ori peste limita la care va veti putea apropia din nou. Mai bine stati la limita distantei, si nu va miscati foarte mult, daca animalul va considera ca poate reduce distanta de toleranta se va apropia el, de multe ori exista si o curiozitate din partea acestora.

Daca sunteti in pozitia avantajoasa in care va bate vantul din spate si va impinge spre subiect puteti incerca sa opriti motorul, sa va lasati jos in barca si sa nu tineti deasupra bordului decat camera iar capul cat mai mascat in spatele camerei. Daca aveti si o ancora este excelent, tineti funia ancorei cu piciorul si o eliberati cand vreti sa va opriti. O apropiere cu viteza vantului va poate duce putin peste distanta maxima tolerata de pasari si va va permite o fotografiere dintr-o pozitie avantajoasa si cat de cat stabila. Evident ca toate pregatirile, funia ancorei, ridicarea motorului, camuflarea in barca vor fi facute la o distanta cat mai mare de subiect. 

Trepiedul este inutil in barca atata timp cat motorul este pornit, indiferent cat de mic si "linistit" este motorul. Vibratiile barcii se vor transmite prin trepied in camera si va vor scadea sansele unei fotografii sharp. Tragand din mana veti atenua vibratiile barcii cu corpul vostru.

Iliuta Goean

Tags: tura foto

Oferte pe aceasta tema